Lyst til å starte med løping?

5 gode grunnet til å starte med løping!

  • Du blir lykkelig av å løpe! Når du løper frigjøres mengder av endorfiner og hormonet dopamin gir en følelse av tilfredstillelse og vil booste humøret ditt!
  • Løping reduserer stress! Når hjertet får jobbe produseres en rekke substanser i kroppen som bidrar til at stressnivåene i kroppen minsker. Du blir mindre deprimert og håndterer krevende situasjoner bedre. Forskning viser til at en løpetur faktisk kan gi den samme effekten som du får av antidepressive medisiner. De samme substansene som finnes i medisinene, kommer naturlig ved løpning eller annen høyintensiv trening!
  • Du sover bedre etter en løpetur! Frisk luft kombinert med trening er oppskriften for en god natts søvn.
  • Løping bidrar til å styrke ledd og skjelett.
  • Løping gir et sterkere hjerte og bidrar til at blodtrykk og kolesterol holdes på normale nivåer.

 

Noen tips til deg som ønsker å starte med løping!

  • Planlegg løpningen! Sett deg ned og skriv ned i kalenderen hvilke dager du skal løpe den kommende uken.
  • Gå ut ifra deg selv! Hvordan ønsker du å løpe? Alene eller sammen med andre? I skogen eller i byen? Med eller uten pulsklokke? Finner du din måte er sjansen større for at du opprettholder treningen.
  • Start i det små! Jogg og gå om hverandre. 20 minutter er nok de første ukene.
  • Invester i et par gode løpesko!
  • Vær realistisk når du planlegger treningen! Planlegg en «bonusøkt» men vær fornøyd når du har fullført de planlagte øktene. Fokuser på det du har gjort fremfor det du ikke har gjort. Noen ganger kommer livet i veien og det er helt greit!
  • Fjern unnskyldningene. Ikke barnevakt? La barna sykle ved siden av deg. Dårlig vær? Planlegg klær for alle typer vær (vi bort i et land med store værvariasjoner) Ikke tid? Løp så langt du klarer på 10 minutter. Sulten? Forbered små mellommåltider som du alltid har lett tilgjengelige.

 

 

Lykke til!

Del gjerne:

Flere artikler